Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ganesha og Vivaldi

I dag har jeg vært vikar for  en herlig 3. klasse.

I 1. time var det musikk som stod på planen og Vivalids "Summer" skulle være inspirasjon. På arket jeg hadde fått utdelt som vikar stod det at jeg skulle spille 1. sats, for så å prate litt om bilder de dannet seg i hodet. Så skulle 2. og 3. sats spilles av... Men -jeg er ikke veldig god på dette med satser osv. så om de fikk med seg 1. og 2. stats i ett kan godt hende - det får jeg bare innrømme. Men det som var så bra var at elevene virklig levde seg inn i musikken. Når vi skulle prate om bildenen musikken skapte var det ikke måte på kreative og herlige bilder de ville fortelle om. Alle armene i været, og det var så vidt de klarte å ikke snakke i munnen på hverandre. Det var bilder som: ballerinaer, sommerfugler, båtturer, is, strandliv, kjærlighet på pinne og blomsterenger. Så her var det mye å prate om og ta tak i. Tror nok også at  bildenen i tankenen gjenspeilet det som står fremfor de: late dager på stranda, is spisiing, båtturer og sand mellom tærne. Det som er helt sikkert er at Vivaldi virklig inspirerte til gode samtaler og flotte tegninger. 

Jeg kunne jo ikke unngå å få bilder i hodet selv, : og mitt bilde var at en bie fløy gjennom en blomsterenga.  På jakt eller blomsten -eller var det bien?? :)

GANESHA OG RLE

Ganesha i hinduismen er guden med elefanthodet. Det er en fortelling som alltid slår ann hos elevenen - allerede mens jeg viste bilde på pc`en var det flere hender i været: Hvem er det? Hvorfor har han elefanthodet? Er han dame eller mann?  Hviket dyr har den guden? Her var bare et bilde som skulle til for å vekke nysgjerrigheten. Reflekterte spørsmål også syntes jeg siden de spurte: Er det dame eller mann? ? Ikke lett alltid å se hvilket kjønn en hindusistisk gud skal forestille - men så der det jo også sånn at de både har en feminin og en maskulin side.  De fikk svar på sine spørsmål og fortellingen om hvorfor han har elefanthodet.  De fant også ut at neste gang skulle de be til Ganesha før en prøve, for da ble de kloke :) Supert- da lærte de litt i dag også. Men hva de skulle si i den bønnen var de litt usikre på....  Men det kommer nok når de sitter å øver på hva som er forskjell på adverb og adjektiv, eller kanskje hvordan man regner med brøk ? :)  

 

 I dag er det ikke bare eleven som har lært (forhåpentligvis har de lært litt). Jeg har også lært: du må være forberedt på å svare på de mest uventede spørsmålene, og ikke minst at visuelle hjelpemidler i læring stimulerer sansene og er med på å skape nysgjerrighet, som er et godt utgangspunkt for læring. 

Når jeg opplever slike gode dager i klasserommet - er jeg så trygg på at jeg virkelig har valgt riktig. 

Samtidig er det utfordringer i løpet av dagen, som kan gjøre deg usikker, og pedagogikken man har lært kverner rundt i hodet - på leting etter strategier for hvordan takle en situasjon som brått oppstår. Her har jeg mye å lære, samtidig er det også da jeg virkelig lærer. Når jeg som lærer står midt i en situasjon som trenger en avgjørelse der og da - og jeg har ingen fasit fordi alle elever må takles forskjellig. Når løsningen jeg velger viser seg å være god både for meg og eleven -tenker jeg uansett: vi som tar lærerutdanningen skulle hatt mye mer praksis. Det er i skolehverdagen man lærer -blant kollegaer som gir deg gode råd og backer deg opp, og blant mangfoldet av elever som gir deg både utfordringer og glede.  Så Kristin Halvorsen: send lærerstudentene ut i mer praksis - blant drevne lærer i faget pedagogikk som veiledere. Skolen har et mangfold av elever, og ikke alt er like lett å lese seg til.  Erfaringer fra situasjoner, både gode og utfordrende,  må oppleves og dras erfaringer fra. 

Det var dagens opplevelser så langt og en liten oppfordring fra meg....

Hu Kristin er jeg ikke sikker på leser bloggen min, kanskje jeg får sende henne en link :)

 

 

3 kommentarer

lineinspirasjon

20.06.2012 kl.20:03

Dette var en artig historie! Jeg har gjennom mine 15år som lærer gjort mange feil, nesten daglig. Men litt gøy er det jo også at mange elever, uansett alder, ser på læreren sin (uansett fagutdanning) som et vandrende orakel...

At lærerstudentene trenger mere praksis? Helt klart. Det er først de siste årene at jeg har begynt å føle meg trygg i lærer-rollen. Men har, som før nevnt, aldri angret på yrkesvalget!

Gry

22.06.2012 kl.07:38

Fin historie Anita :-)

Amalie

03.05.2015 kl.17:07

Så hyggelig at du skriver om oss Anita😃 jeg er veldig glad for å ha deg som lærer😊

Skriv en ny kommentar

hits