Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bokanmeldelse - Tirsdagsdamene

Med denne anmeldelsen fra Bokklubben kastet jeg meg over boka med stor iver.

Bokkilden:

Fem venninner på pilegrimsferd. En henrivende og til tider komisk roman om en reise som forandrer alt. I 15 år har de vært bestevenninner. Hver første tirsdag i måneden treffes de fem damene i sin franske yndlingsrestaurant, og en gang i året hygger de seg med en felles weekendtur. Men dette året er alt forandret: Judith er nettopp blitt enke og vil foreta en pilegrimsreise til Lourdes i sin avdøde manns fotspor. Fylt av omtanke for sin sørgende venninne, beslutter Tirsdagsdamene seg for å følge henne på reisen. Underveis kommer de fem damene litt etter litt på sporet av en hemmelighet, som får konsekvenser for alles liv og setter deres vennskap på en hard prøve. En av Europas mest solgte bøker det siste året.

Min anmeldelse:

Det er fascinerende å lese om 5 herlige damer som er så forskejllig fra hverandre. Det preges ved at det skapes en del humoristiske scener, som gjør at man trekker på smilbåndet. Ellers mener jeg plottet i boka kommer litt utydelig frem, men desto større er overraskelsen  for leseren når det avsløres. Boka er lettlest, men med litt mange rare orddelingsfeil, som irriterer til tider. Savner en litt mer gjennomført rød tråd i historien. Forfatteren bruker mye retrospektiv fortellerteknikk og med hele 80 kapitler fordelt på 287 sider blir det litt oppstykket. Savner litt flyt - men til syvende: en grei bok om 5 herlige  damer på tur.